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サンスカーラー / Samskaras

私たちは、いつも同じ失敗をしてしまいませんか?
脳に刷り込まれたように、やらない方が良いことでも、どうしても繰り返しやってしまう。そういった悪い癖をサンスクリット語で、「サンスカーラ(潜在印象)」と言います。The Wisdom of Yoga の筆者Stephen Cope は以下のように書いています。

「サンスカーラーとは、泥道の中にできたタイヤの「わだち」のようなもの。そのわだちがあるために、次に車が通ると、固まったわだちに必ずタイヤがはまり込んでしまう。実際、そのわだちを避けて通るより、そのわだちにはまるほうがよっぽど容易になる。
ヨギはそんな現象を別の言葉で表現している。サンスカーラは伝統的にはseeds (種)という意味合いを持っている。「サンスカーラ」という種が熟すと、種は新しい強い要求を心の中に生む。この種は私たちが無意識に昔から繰り返して行ってしまう悪癖を、何度も懲りずに繰り返して行い続けるということを引き起こす。このように私たちは過去に行ってきた事と自分をなかなか切り離せない。サンスカーラは何らかの「きっかけ」がないと姿を隠している」(しかしきっかけがあると、いつも出没する。例えば、コーヒーを止めたいと思っていても、仕事の休憩になると、ついコーヒーを買ってしまう。それまでは忘れていても、何かきっかけがあると、いつもそうしているからという理由でつい、それをしてしまう)。

Steve Ross が教えてくれましたが、ずっと話すことをしないBaba Hari Dasというヨギが、首に黒板をぶら下げていて、そこにこんなことが書いてあったと。

「(略)瞑想は想念を止めるためにとても有効だ。しかし瞑想とはそう簡単にできるものではない。そこには妨げがあるからだ。主にふたつの妨げがある。ひとつは身体の弱さ、硬さ、病気など。もうひとつはサンスカーラ(潜在印象)。つまり現在や未来の行動の癖を作り出している過去や現在の行動の印象のこと。身体に関しては毎日アーサナを行いサトビック(純粋)な食べ物を食べれば改善できる。しかしサンスカーラによる障害はとても強い。サンスカーラによって人は間違った道だと分かっていても、どうしてもそちらへいってしまう。ギャンブル、薬中毒、他人を傷つけたいという思い。すべての要求は心の不純物だ。心はふたつの方法によって浄化される。プラーナヤーマや瞑想をすることと、前向きな性質を育むこと。前向きな性質を育むには、無私無欲に生き、スピリチャルな人々と集い(サットサンガ)、経典を学び、聖者の本を読んだりすれば良い」。

まずは、自分のサンスカーラは何かと、気がつかないといけないですね・・・。

We often tend to make the same mistakes repeatedly, don't we? It is like something is imprinted inside of our brains that even if we know that we shouldn't do certain things we still do it again and again. This kind of bad habit is called Samskara in Sanskrit. Stephen Cope writes about Samskara like below;
"Samskaras are like little tracks, little vectors, little ruts in the muddy road. The next time the car travels that road, these muddy ruts will have hardened into permanent fixtures, and the car wheels will want to slide into them. Indeed, it's easier to steer right into them than to try to avoid them.
Yogis used different metaphor. Samskaras are traditionally described as 'seeds'. When Samskaric seeds ripen, they release a subtle new volitional impulse into the mind-stream. There seed are powerful unconscious motivators of action which lead to an unconscious repetition of old actions.In this way, the self is bond by its previous actions.
Samskaras remain latent in the mind until they are triggered by some life circumstance into releasing their 'fruit'".(But if something triggers them to release the fruit, they are always there. Example: it is so difficult to quite coffee even if you know it is not good for you every time you are on the break you cannot help buying it just because this is something you always do...).

Steve Ross, my teacher taught me. There is this yogi who does not speak any more for his spiritual practice. His name is Baba Hari Das and he had a chalkboard hanging from his neck. And on the board, it said like following;
"... Meditation is the most important thing (to for stopping thoughts). But it's not easy to meditate because of obstacles that come in the way. There are two main obstacles. First, the physical body - weakness, stiffness, illness and so on. Second, Samskaras - impression of past and present actions which create tendencies toward present and future actions. The physical hindrances can he helped by doing asanas every day and by eating pure (sattvic) food. But the obstacles due to Samskaras are very strong. One is drawn to the wrong path, and even though that is clearly understood, one can't help oneself. Gambling, drugs, addiction, thoughts of hurting others, and all desires are impurities of the mind. The mind is purified in two ways - by doing pranayama and meditation, and by cultivating positive qualities. For developing positive qualities, an aspirant practices selfless action, associates with spiritual people (satsang), studies scriptures and reads life histories of saints".


Hmmm. We first of all got to know what our Samskaras are!

at 18:54, shakti-mandir, 8: 引用 / Quotation

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